ایده های جذاب کارآفرینی

ایده های جذاب کارآفرینی

زمان تقریبی مطالعه: 16 دقیقه

فهرست مطالب …

اگر خودتان را خلاق می‌دانید، پس یکی از ویژگی‌های ضروری کارآفرینان موفق را دارید. ولی می‌توانید از خلاقیت‌تان بیش از ساخت یک طرح کسب و کار و حل مشکلات خاص بهره بگیرید. شما می‌توانید با ایده های کارآفرینی خودتان یک کسب و کار واقعی بسازید که حول محور خلاقیت‌تان باشد. در ادامه به معرفی چند ایده جذاب کارآفرینی می پردازیم:

فروشنده‌ی آثار هنری

اگر در زمینه‌ی هنرهای تجسمی فعالیت دارید، می‌توانید نقاشی‌ها یا طرح‌های خودتان را بیافرینید و کسب وکاری راه بیندازید تا  آن‌ها را بفروشید. می‌توانید در نمایشگاه‌های هنری محلی شرکت کنید یا آن‌ها را به‌صورت آنلاین بفروشید.

سازنده‌ی زیورآلات دستی

شما می‌توانید از خلاقیت‌تان در ساخت مصنوعات دستی مانند گردنبند و گوشواره بهره بگیرید. می‌توانید از سیم، مهره و چند ماده‌ی دیگر استفاده کنید، آن‌ها را کنار هم بگذارید و زیورآلاتی منحصر به فرد بسازید. شما می‌توانید حاصل دست‌تان را به‌صورت آنلاین یا در فروشگاه‌های محلی و نمایشگاه‌ها بفروشید.

 طراح لوگو

آن دسته از کارآفرینان خلاقی که می‌خواهند با مالکان کسب و کارهای دیگر کار کنند، می‌توانند سرویس طراحی ارائه کنند. شما می‌توانید به کسب و کارها در طراحی متریال‌های برندینگ اصلی مانند لوگو کمک کنید.

بلاگ نویسی

نویسنده‌ها یا خالقان محتوای خلاقانه یک فرصت کسب وکاری ماندگار در اختیار دارند. برای کارآفرینان در رشته‌ّهای مختلف کاری با سلایق مختلف امکان بلاگ نویسی وجود دارد.

 طراح اپلیکیشن‌های تلفن همراه

برای آن دسته از افرادی که درکی از فناوری دارند، خلق اپلیکیشن در سال‌های اخیر به غول کسب و کار تبدیل شده‌است. شما می‌توانید سرویس طراحی اپلیکیشن ارائه دهید.

نویسنده‌ی کتاب الکترونیکی

اگر به داستان نویسی مسلط هستید، می‌توانید کتاب‌های خودتان را بنویسید. می‌توانید به‌صورت شخصی آن‌ها را در اینترنت به عنوان کتاب الکترونیکی منتشر کنید.

آزاد کار یا فریلنسر (Freelancer)

فریلنسینگ به معنای کار کردن به عنوان یک ارائه دهنده خدمات مستقل است. فریلنسرها این آزادی را دارند که پروژه ها و شرکت‌هایی را که دوست دارند انتخاب کنند و کارفرمای خود را تغییر دهند. اغلب آن‌ها را پیمانکاران مستقل می نامند. توسعه‌ی اینترنت و نرم افزارهایی که امکان ارتباط از دور را فراهم کردند به رشد این شیوه‌ی کاری کمک زیادی کردند. از جمله کارهایی که شما می‌توانید به این شیوه انجام دهید خدمات طراحی با نرم افزارهای گرافیکی، خدمات ترجمه متن از زبان‌های خارجی و تولید محتوای متنی یا ویدئویی است.
در سال‌های اخیر، فریلنسینگ به یکی از سودآورترین مشاغل سرمایه گذاری کوچک در ایران تبدیل شده است. اگرچه در ابتدا پیدا کردن مشتری به دلیل رقبای زیاد، کار ساده‌ای نیست؛ اما بعد از ایجاد یک برند شخصی در یکی از بازارهای کارهای آنلاین، می‌توانید برای خودتان پایگاه دائمی ایجاد کنید. پونیشا، کاربوم، پارسکُدرز و کارلنسر از معروف ترین بازارهای کار آنلاین ایران هستند که با استفاده از سیستم مالی گروگذاری وجه، امنیت مالی طرفین را تضمین می‌کنند. به این معنی که شما پس از اطمینان از انجام صحیح پروژه، هزینه انجام کار را دریافت می‌کنید.

کارآفرینی با تولید پادکست

صنعت پادکست از سال ۲۰۱۸ شروع به کار کرده است. پادکست‌ها راه حلی در جهت گوش فرا دادن به انواع کتب و مطالب مفید برای انسان‌های در حال حرکت و جابجایی امروزی هستند. شما می‌توانید در سفر، ماشین، مترو و … به آن‌ها گوش فرا دهید. گفته می‌شود امروزه در آمریکا تعداد شنوندگان پادکست از سینماروها بیشتر شده است. موضوعات پادکست‌ها بسیار متنوع هستند؛ از جمله موضوعات پرطرفدار در پادکست‌ها می‌توان به سرگرمی، اطلاعات یا ترکیبی از هر دو را اشاره کرد. ارائه دهندگان پادکست فایل‌های دیجیتالی مبتنی بر صدا تولید می‌کنند و از طریق Spotify ، Apple Podcasts ، BuzzSprout  Podbean ، Simplecast آن‌ها را ارائه می‌کنند. Castbox اپلیکیشنی است که خیلی از پادکست‌های فارسی را میزبانی می‌کند. افراد از طریق گوشی‌های هوشمند بیش از هر زمان دیگری به پادکست‌ها دسترسی دارند. پادکستر شدن شغلی بسیار انعطاف پذیر است. شما می‌توانید پادکست را در هر زمینه، در هر موضوع و تقریباً از هر دری انتخاب کنید. نرم افزارهای ضبط صدای معتبر شامل Logic Pro  برای Mac یا Audacity برای Windows می‌باشند که می‌توانند به شما برای تولید یک پادکس حرفه‌ای کمک کنند.
خبر خوب اینجاست که صنعت پادکست در ایران نوپاست و فضای رشد زیادی برای آن محیاست. شاید بپرسید که درآمد پادکستر از کجاست؟ از طریق گرفتن اسپانسر و تبلیغات.

کارآفرینی با آموزش آنلاین و برگزاری وبینار

چندین دهه است که در سراسر جهان صنعت آموزش از عناوین ثابت کارآفرینی شناخته می‌شود. با تخصصی‌تر شدن حرفه‌ها زمینه کار و فعالیت در حوزه آموزش گسترده‌تر نیز شده است. اگر در زمینه خاصی متخصص هستید، شروع به کار آموزش آنلاین کنید. وبینارها، سمینارهای مجازی هستند که به صورت زنده پخش می‌شوند، در آن‌ها مطالب آموزشی یا پرورشی ارائه می‌شود و شرکت کنندگان این امکان را دارند که از هر کجا که هستند با مدرس دوره ارتباط برقرار کنند. وبینارها می‌توانند مبتنی بر ارتباطات صوتی یا تصویری باشند. شما می‌توانید مشتریان زیادی را برای دوره‌های آموزش آنلاین خود جذب کنید؛ زیرا شرکت کنندگان شما می‌توانند در هر نقطه از جهان فقط با اتصال به اینترنت در کلاس شرکت کنند.
ایسمینار و ایوند از جمله استارت آپ های ایرانی در حوزه آموزش مجازی هستند. به صورتی که به تبلیغ کلاس‌های شما می پردازند، علاقمندان را ثبت نام می‌کنند و هزینه کلاس را دریافت می‌کنند. در نهایت شما در پلتفرم هایی مثل Skyroom یا Zoom کلاس‌تان را برگزار می کنید.

خرید و فروش دامنه ثبت شده

دامنه نام یک وب سایت است (به عنوان مثال: entrepreneurhandbook.co.uk). از روزهای اولیه فراگیری اینترنت، خریداران باهوش دامنه های رایج سطح بالا (com ، .info ، org چند نمونه هستند) را خریداری کرده و با فروش مجدد آن‌ها در مرحله بعدی (مانند cars.com) مبلغ قابل توجهی بدست آوردند. شما می‌توانید در حوزه‌های محبوب در سطح کشور که تقاضای زیادی دارند کار کنید؛ مثل (net.ir .org.ir  .co.ir و com.)
در سال‌های اخیر بسیاری از نام‌های دامنه‌های سطح بالا منتشر شده‌اند، به این معنی که الان فرصت جدیدی برای خرید دامنه‌های به اصطلاح رایج و فروش آن‌ها با سود بالا وجود دارد.
هیچ هزینه‌ی راه اندازی برای این تجارت وجود ندارد. شما فقط به یک رایانه و زمان زیادی برای تحقیق، یافتن و خرید دامنه نیاز دارید. برای شروع، باید چندین حساب در ثبت نام دامنه و سایت های حراج دامنه (Domain Name Aftermarket) مثل Namecheap و SEDO ،Godaddy  ایجاد کنید، این سیستم عامل‌ها به شما امکان می‌دهند دامنه‌ها را پیدا کرده و آن‌ها را خریداری کنید. سپس وقت آن میرسد که برای دامنه‌ی خود خریدار پیدا کنید. برای مثال؛ اگر نام دامنه creative.com را خریداری کرده‌اید، می‌توانید لیستی از خریداران بالقوه در صنعت خلاقانه دیجیتال ایجاد کرده و با آن‌ها تماس بگیرید تا دامنه را مستقیماً بفروشید یا تاریخ/جزئیات حراج را به آن‌ها اطلاع دهید.

خرید و فروش لوازم دست دو در فضای مجازی

divar.ir بزرگ‌ترین بازار آنلاین در ایران و یک پایگاه خرید و فروش بی‌واسطه است‌. به این معنی که خریداران و فروشندگان می‌توانند مستقیماً با یکدیگر تماس برقرار کنند. هیچ محدودیتی وجود ندارد، به این معنی که شما می‌توانید به معنای واقعی کلمه هر چیزی را که دوست دارید در این پلتفرم بفروشید. خرید و فروش در دیوار مانند خرید و فروش در هر بازار دیگری عمل می‌کند و درآمدزایی از طریق آن آسان است. روش کار این است که محصولات جدید را ارزان بخرید و سپس آن‌ها را با قیمت بالاتری بفروشید. این خریدها بسته به بودجه شما از کوچک‌ترین لوازم منزل شروع می شود تا ماشین و خانه!
برای خرید اجناس با بیشترین سود می‌توانید از اپلیکیشن هایی مثل تُرب (torob.com) و ایمالز (emalls.ir) استفاده کنید. برنامه‌های مقایسه قیمت به شما کمک می‌کنند مقرون به صرفه‌ترین خرید را داشته باشید.

کارآفرینی با پختن غذا یا کیک و شیرینی های خانگی

این یک ایده­‌ی قدیمی است ولی همیشه جواب می‌دهد چون ایرانی‌ها غذاهای خانگی را ترجیح می‌دهند. اگر به ایده‌های کارآفرینی با سرمایه گذاری کم نیاز دارید، سعی کنید غذای خانگی تهیه کنید و آن را به کسانی که ساعت‌های زیادی در خانه نیستند و یا علاقه‌ای به آشپزی ندارند بفروشید. این می‌تواند یک ایده کارآفرینی بسیار سودآور در ایران باشد. شما می‌توانید آشپزخانه‌ای را برای پخت نوع خاصی از غذاها که تعداد زیادی از مردم در ایران دوست دارند راه اندازی کنید. مثل انواع خورشت‌ها یا غذاهای لقمه‌ای. کیک‌ها و شیرینی‌های خانگی هم خیلی طرفدار دارند؛ مخصوصاً اگر مشتری را متقاعد کنید که شما از مواد اولیه‌ی سالم استفاده می‌کنید. شما حتی می توانید با یک کافی شاپ صحبت کنید و هر روز تعداد مشخصی از کیک و شیرینی خانگی را به آن‌ها بفروشید.

معلم خصوصی

اگر می‌توانید ۲ بعلاوه ۲ اضافه کنید و بیشتر اوقات ۴ بگیرید یا سواد خواندن و نوشتن دارید، پس شما آنچه را که برای معلم بودن لازم است، (حداقل برای دانش آموزان کلاس اول) دارید! و اگر مهارت‌های پیشرفته‌تری دارید، می‌توانید در سطوح بالاتر تدریس کنید. تقریباً در هر مکانی می‌توانید تدریس خصوصی داشته باشید. می‌توانید به خانه مشتری‌های خودتان بروید یا آن‌ها به خانه شما بیایند همچنین می‌توانید در کافی شاپ یا کتابخانه یکدیگر را ملاقات کنید.
تقاضا برای معلم خصوصی خیلی زیاد است. به خصوص بعد از غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها و کلافگی پدر و مادرها از رسیدگی به درس و مشق بچه‌هایشان. شاید در شروع کمی سخت باشد ولی با استمرار و خلاقیت می‌توانید نام خودتان را به عنوان یک معلم خصوصی در بین دوستان و آشنایان جا بیندازید.
تدریس خصوصی هنوز نمونه‌ای از یک حرفه بسیار آسان برای راه اندازیست. با این وجود می‌توانید با استخدام معلم‌های اضافی و افزایش بازاریابی، کسب و کارتان را تا آنجا که می‌خواهید بزرگ کنید.

کارآفرینی با بسته بندی لوازم منزل و اسباب کشی

نقل مکان به خانه یا دفتر جدید یکی از سخت‌ترین و پر زحمت‌ترین کارهایی است که هر کسی می‌تواند انجام دهد، در بسیاری از موارد به دلیل حجم زیاد وسایل برای بسته‌بندی و جابجایی ، نیاز پیدا می‌کنیم که از افراد خانواده و یا دوستانمان کمک بگیریم. با تغییرات فرهنگی و سبک زندگی مردم مخصوصا در کلان شهرها خیلی‌ها کسی را ندارند که در اسباب کشی کمکشان کند. اینجاست که یک فرد حرفه‌ای در بسته‌بندی لوازم منزل می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. شما می‌توانید با یک شرکت حمل و نقل همکاری کنید و یا به طور مستقل برای خدمات بسته بندی لوازم آگهی پخش کنید.

سخن آخر

در آخر چند توصیه برای افرادی که می خواهند کارآفرین باشند، داریم.
همراه خوب دانشگاه کسب و کار، قبل از شروع هرکاری راجع به آن مطالعه و تحقیق کنید و بدون آگاهی وارد هیچ کار جدیدی نشوید. پشتکار رمز موفقیت در هر کاریست، اگر می­‌خواهید یک کارآفرین موفق بشوید و کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید با برنامه‌ریزی و پشتکار حتما به هدفتان خواهی رسید.
کاری را شروع کنید که در آن استعداد دارید و از انجام دادنش لذت می‌­برید و توسعه‌ی مهارت‌های فردی و حرفه‌ای را در اولویت قرار بدهید.
خوشحال می‌شویم تا پذیرای نظرات ارزشمند شما در زمینه راه اندازی کسب وکار و کارآفرینی باشیم
 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

حقوق وزارت کار 1401
آزادسازی مدارک دانشگاهی
مزایای استفاده از کاریابی برای کارفرمایان و شرکت ها
مشوق بیمه ای سهم کارفرما
همه چیز درباره قرارداد کار
خدمات شرکت مشاوره ای آرسس تدبیرگستران همرنگ
کارآفرینی چیست و چطور یک کارآفرین موفق باشیم؟
وکالت در اداره کار
همه چیز درباره دادخواست در اداره کار
نکات اساسی در مصاحبه که رعایت آنها به استخدام شما کمک می‌کند

دیدگاهتان را بنویسید