همه چیز درباره دادخواست در اداره کار
زمان تقریبی مطالعه: 29 دقیقه
در گذشته افراد به شکل فردی کار میکردند ومعمولاً افرادهمکارگر بودند وهم کارفرما، ولی با گذشت زمان و با توسعه کسب وکارها،همکاری ها بیشتر شد ومشاغل به صورت گروهی و تخصصی تبدیل گشت.
به همین دلیل معمولاً افرادی که در شغل خاصی تخصص دارند با مجموعه ای دیگر همکاری میکنند و تخصص خود را در اختیار آنان قرار می دهندکه تمامی این مجموعهها کارفرمایانی دارند. بدین ترتیب رابطه کارگری وکارفرمایی شکل می گیرد. در چنین فعالیتهای کاری، کارفرما صاحب کسب و کار و یا برند خاصی است و افراد دیگری را که در آن حرفه تخصص و تبحر کافی دارند، برای کار استخدام میکند.
در شکلگیری این رابطه، قرارداد و تواقفاتی نیز بین کارگر و کارفرما تنظیم میگردد که کارگران وظیفه دارند عمل محول شده به خود را به انجام برسانند و کارفرما نیز باید دستمزد کار و تخصص کارگر را سر موقع به وی پرداخت کند. می توان گفت توافقات بین کارگر وکارفرما در ابتدای همکاری معین است، بنابراین هر کدام از طرفین اگر به تعهداتشان عمل ننمایند، طرف دیگر این قرارداد این حق را دارد که در مراجه صالح رسیدگی کرده و حق خود را مطالبه نماید.
البته که این مهم نیازمند انجام تشریفات خاصی خواهد بود که در ادامه به بررسی و چگونگی آن خواهیم پرداخت.
برای شکایت از کارفرما، کارگران باید چه مراحلی را سپری نماید؟
برای طرح شکایت از کارفرما ضرورت دارد که در مرحله اول نسبت به تنظیم دادخواست شکایت و ثبت آن در اداره کار محل وقوع کارگاه اقدام نمود.
در این دادخواست حتما ضرورت دارد که تمامی مطالبات کارگر و میزان آن ذکر و علت عدم پرداخت آن دقیقا معین گردد. بیشتر مطالبات کارگران و طرح شکایت آنها معمولا در مواردی همچون سنوات کارگر، حقالسعی، حق بیمه، اضافهکاریها و غیره خلاصه میشود. در گذشته ثبت دادخواست به صورت دستی انجام میگرفت ولی هم اکنون این ثبت به صورت الکترونیکی انجام شده و شاکی لازم است دادخواست خود را در سامانه جامه روابط کار به آدرس https://prkar.mcls.gov.ir/Login ثبت کند ضمناً سایر مراحل دادخواست از همین سامانه قابل پیگیری خواهد بود.
ضمنا به پیوست دادخواست، ضرورت دارد که مستندات و مدارک نیز در سیستم ثبت شکایات بارگذاری شده که این مهم مراحل ویژه و خاص خود را میطلبد.
در ادامه مراحل چنانچه ابلاغ به کارفرما صورت گیرد، او نیز باید در سامانه اداره کار ثبت نام نماید. در صورت عدم انجام این تکلیف به دفاعیات کارفرما در مراجع صالح رسیدگی کننده ترتیب اثر داده نخواهد شد.
ضمنا متقاضی شکایت ضرورت دارد که در تاریخ مقرر در محل مشخص شده جهت رسیدگی حضور یابد تا به شکایت او رسیدگی و رای نهایی از سوی مرجع مربوطه صادر گردد.
در نظر داشته باشید که حتما قبل از تنظیم دادخواست، شاکی ابتدا به یکی از دفاتر پیشخوان دولت یا کاریابی هایدارای مجوز از وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی مراجعه نموده و احراز هویت نمایند و رمز عبور یا گذرواژه خود را دریافت نمایند. این تکلیف برای کارفرمایان نیز ضروری است و کارفرما نیز لازم است که به ترتیب فوق احراز هویت شده و برای خود رمز عبور سامانه اداره کار را دریافت کند.
ذکر چند نکته مهم در اینجا ضروری است. معمولا برخی از مطالبات کارگر را در یک دادخواست به طور همزمان نمیتوان مطالبه کرد. مثلا کارگری که به علت اخراج غیر قانونی از کارفرمای خود شکایت دارد، نمیتواند به صورت هم زمان درخواست بازگشت به کار و مطالبه حق سنوات را داشته باشد.
مهلتهای تعیین شده قانونی جهت شکایت کارگر از کارفرما
مدت زمان شکایت از کارفرما وابسته به موارد و شرایط مختلفی است و بسته به اینکه موضوع شکایت کارگر و نوع مطالبات کارگر چه مواردی است، فرق خواهد کرد.
در برخی مواقع قانون گذار برای برخی از مطالبات کارگران مهلت معینی را قرار داده است، که اگر کارگر خارج از این مهلت در خصوص مطالبه آن اقدام نماید، دعوای او در مراجع صالح رسیدگی کننده در اداره کار شنیده نمیشود یا به تعبیری خارج از مهلت منظور شده و رسیدگی نخواهد شد.
برای مثال اگر کارگری که قصد دارد برای مطالبه بیمه بیکاری اقدام نماید، جهت اخراج غیر قانونی از کارفرمای خود شکایت نماید باید دادخواست خود را ظرف مهلت سی روزاز تاریخ اخراج در مراجع صالح رسیدگی کننده در اداره کار مطرح کند.
در غیر این موارد به دادخواست وی ترتیب اثر داده نخواهد شد. این مواعد و مهلتها بر حسب موضوع دعوا به شرح زیر میباشد:
موعد زمانی طرح شکایت از کارفرما بابت مطالبه حقوق
اولین موضوعی که در این خصوص باید به آن پرداخته شود، موضوع حقوق و دستمزد کافی متناسب با شرایط کار میباشد.
در صورتی که کارگر بعد از گذشت مدت زمان زیادی علیه کارفرما شکایت نماید، احراز و اثبات درخواست او کمی دشوار خواهد بود و در این میان نیز از ارزش پول و مطالبات او نیز کاسته خواهد شد. بنابراین بهتر است هر چه سریعتر برای دریافت حقوق و دستمزد خود، علیه کارفرما شکایت نمایید.
موعد زمانی طرح شکایت از کارفرما بابت حق بیمه
یکی از مهمترین حقوق کارگران، بیمه تامین اجتماعی آنها است.
کارفرمایان مکلف هستند با شروع به کار کارگران و در پایان هر ماه لیست بیمه تامین اجتماعی را برحسب مقدار حقوق و تعرفههای معین به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت و لیست آن را ارسال و در همین حین مالیات را نیز به اداره دارایی بپردازند.
اگر کارفرما در انجام این وظیفه تعلل کند، کارگر قادر خواهد بود برای زندهکردن حق بیمه خود، از کارفرما شکایت نماید. در این خصوص نیز قانونگذار، مهلت و زمان خاصی معین نکرده است و کارگر در هر زمان که بخواهد میتواند برای حق بیمه نیز طرح شکایت نماید.
خوشبختانه با تصویب برخی مقررات در این زمینه، در صورت تایید عدم پرداخت بیمه کارگر، کارفرمای مربوطه موظف به پرداخت جریمه سنگین به اداره کار و رفاه اجتماعی خواهد بود.
موعد زمانی طرح شکایت از کارفرما بابت عیدی و سنوات
قبل از بررسی به طرح شکایت از کارفرما و مهلت انجام این شکایت، ابتدا باید با ضوابط و شرایط تعلق عیدی و سنوات آشنا شویم.
عیدی در حقیقت مبلغی است که در پایان هر سال، کارفرما برابر با قانون کار ملزم است نسبت به پرداخت آن به کارگران تحت پوشش بیمهای خویش اقدام نماید و عیدی به کلیه کارگرانی که مشمول قانون کار هستند از جمله قراردادهای موقت، دائمی، ساعتی، پارهوقت و غیره تعلق میگیرد.
بر اساس قانون کار، عیدی هر کارگر بر مبنای ۲ ماه پایه حقوق او محاسبه میگردد. البته این نکته را باید متذکر شد که هر مدت که کارگر در آن سال به کار مشغول بوده بدین گونه که حتی اگر در آن سال یک ماه به کار اشتغال داشته، به ازای آن نیز مستحق دریافت عیدی خواهد بود.
عیدی و پاداش نیز همانند دو مورد قبل جزو حقوق و دستمزد و مزایای کارگر به شمار آمده و شکایت در خصوص پرداخت عیدی و پاداش نیز مشمول مرور زمان نخواهد شد.
شکایت از کارفرما بعد از اخراج از محل کار
کارگرانی که قصد دارد برای مطالبه بیمه بیکاری اقدام نمایند و برای اخراج غیر قانونی از کارفرمای خود شکایت نمایند باید دادخواست شکایت خود را ظرف مدت سی روز از اخراج غیر قانونی، در مراجع صالح رسیدگی کننده در اداره کار مطرح کنند.
به عبارتی چنانچه کارگر توجیهی درخصوص تاخیر از بابت شکایت اخراج و بازگشت به کار داشته باشد، میتواند در اولین جلسه رسیدگی به شکایت اخراج و بازگشت به کار مطرح کند
موعد زمانی اعتراض به رای بدوی و تجدید نظر اداره کار
مهلت اعتراض به رای هیات تشخیص اداره کار طبق ماده ۱۵۹ قانون کار معین گردیده است. رای هیات های تشخیص بعد از ۱۵ روز از تاریخ ابلاغ آن لازم الاجرا خواهد شد.
اگر ظرف مهلت مذکور یکی از طرفین شکایت نسبت به رای صادره اعتراضی داشته باشد باید اعتراض خود را کتباً به هیات حل اختلاف اداره کار تقدیم کند و در حقیقت رای تجدیدنظر هیات حل اختلاف پس از صدور قطعی و لازم الاجرا میباشد.
نظرات کلیه اعضای هیات حل اختلاف باید در پرونده درج گردد. نکته مهم در خصوص مهلت اعتراض به رای اداره کار در مرحله بدوی و هیات تشخیص ۱۵ روز از زمان ابلاغ به هر یک از طرفین دعوا میباشد.
همانگونه که ذکر شد رای صادره از هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما، یا همان مرجع تجدید نظر اداره کار، قطعی و لازم الاجرا میباشد و در واقع رای صادره بلافاصله پس از صدور باید توسط مراجع دادگستری اجرا گردد.
موعد زمانی اعتراض به رای قطعی شده اداره کار
بعد از قطعی شدن رای اداره کار چه در مرحله هیات تشخیص و بدوی و چه در مرحله تجدید نظر و حل اختلاف، این رای قابلیت اجرا را پیدا خواهد کرد.
حال در صورتی که یکی از طرفین شکایت اداره کار، به رای قطعی شده اداره کار که اعتراض داشته باشند میتوانند در دیوان عدالت اداری نسبت به رای اداره کار شکایت کنند.
البته پیشنهاد می گردد به دلیل جوانب متعدد و بعضا پیچیده دعاوی مربوط به اداره کار ومواعد قانونی آن، لطفا قبل از هرگونه طرح دعوا یا دفاع از ادعاهای انتصابی، اطلاعات کامل و مورد نیاز را در این خصوص کسب نمایید.
چگونگی اثبات و احراز رابطه کارگر و کارفرمایی در مراجع اداره کار
اولین و اصلیترین سندی که موجب اثبات رابطه کاری میگردد، قرارداد کار فی مابین کارگر و کارفرما است.
قرارداد کار، اگر کتبی باشد و شرایط و نحوه اجرای کار و حق و حقوق کارگر در آن ذکر شده باشد، امکان انکار کارفرما را تا حد بالایی کاهش خواهد داد.
از دیگر مدارکی که کارگران معمولا جهت اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی به آن استناد میکنند، پولهای واریز شده از حساب کارفرما به حساب کارگر است که بسته به اینکه پرداختها به صورت چک یا کارت به کارت باشد، تشریفات آن کمی متفاوت خواهد بود.
لیست پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی نیز از دیگر دلایلی است که بیان میکند کارگر مزبور در شرکت یا کارگاه و در کل در مجموعه مورد شکایت به کار اشتغال داشته است.
همانگونه که ذکر شد مستندات و مدارک که باید به مراجع صالح در اداره کار تحویل داده شود باید رابطه کارگر و کارفرمایی را به اثبات برساند که البته این مدارک بسته به عمل مورد اشتغال کارگر با هم متفاوت میباشد.
گاهی اوقات برخی کارگران با استناد به اینکه دلیل و مدرکی برای شکایت ندارند از انجام آن صرف نظر مینمایند در صورتی که راههای متفاوتی جهت اثبات رابطه کارگری و مطالبات کارگران در مراجع قضایی چه اداره کار و چه سایر مراجع دادگستری وجود دارد که معمولا کارگران از آن بیاطلاع هستند و اینجاست که ضرورت مشاوره با وکیل اداره کار متخصص می تواند کمک شایانی به کارگران بنماید. لازم به ذکر است که کاریابی آرسس تدبیرگستران همرنگ از وکیل متخصص اداره کار بهره می برد جهت مشاوره می توانید با شماره ذکر شده در سایت تماس حاصل فرمایید.
چه مراجعی صالح به رسیدگی به اختلافات کارگران و کارفرمایان هستند؟
مراجع اداره کار، خصوصا در شهرهای بزرگ در مناطق مختلفی تشکیل گردیده که با توجه به اینکه محل کار متقاضی شکایت در کدام منطقه از شهر میباشد، نزدیک ترین اداره کار آن منطقه صالح به رسیدگی خواهد بود.
هیاتهای تشخیص، هیات حل اختلاف و دیوان عدالت اداری از مراجع رسیدگی به این اختلافات هستند.
برابر با قانون کار، کارگر و کارفرما چه تعهداتی در مقابل یکدیگر دارند؟
عرفاً و قانوناً کارفرمایان و کارگران تعهداتی در مقابل هم دارند که باید در روابط کاری به شکل مطلوبی این تعهدات رعایت گردد.
آشنایی کامل هر دو طرف نسبت به تعهدات و روابط با یکدیگر، به آن ها کمک خواهد کرد که ضمن قبول و رعایت تعهدات، روابط خوبی نیز با هم داشته باشند.
در این بخش شما را به برخی از تعهدات مهم کارگر نسبت به کارفرما و در مقابل تعهدات کارفرما نسبت به کارگر آشنا خواهیم کرد:
الف: تعهدات کارگران نسبت به کارفرمایان به شرح زیر است:
- انجام وظایف طبق دستور کار
- اجرای دقیق کار و وظایف
- دقت و حساسیت بالا در انجام کار
- توجه به امانت داری در زمان انجام کار
- توجه و رعایت مقررات انضباطی در فضای کاری
ب: تعهدات کارفرمایان نسبت به کارگران به شرح زیر است:
- بیمه کارگر
- پرداخت حقوق و دستمزد کارگر در موعد مقرر
- رعایت شرایط مناسب کاری از جمله ایمنی، حفاظت، بهداشت و غیره
یکی از وظایف مهم و مسئولیت اصلی کارفرما در مقابل کارگر، پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی آنها است. طبق قانون کار و مقررات تعیین شده، کارگر باید بیمه شده تامین اجتماعی باشد.
کارفرمایان موظف هستند بیمه کارگران خود را پرداخت نمایند. در صورتی که بنا به دلایلی کارفرما از پرداخت بیمه کارگر خود سرباز زند، کارگر باید از کارفرمای خود در خصوص عدم پرداحت حق بیمه به مراجع قضایی شکایت نماید.
خوشبختانه با تصویب برخی مقررات در این زمینه، در صورت تایید عدم پرداخت بیمه کارگر، کارفرمای مربوطه موظف به پرداخت جریمه سنگین به اداره کار و رفاه اجتماعی خواهد بود.
سامانه جامع روابط کارگران و کارفرمایان
افزایش روزافزون اطلاعات و آگاهی قشر کارگر نسبت به حقوق خود و تکالیف کارفرما برابر با قانون، منجر به مراجعه مکرر ایشان به ادارات کار جهت ثبت شکایات و پیگیری آن گردید که این امر رفته رفته ازدحام بیشتری در مراجعات و افزایش حجم پروندهها را در در اداره کار و ادارات تشخیص در پی داشت.
سامانه جامع روابط کار دارای سطوح کاربردی متنوع در حیطه درون سازمانی و ارتباط با ارباب رجوع است. سامانه جامع روابط کار بیش از 30 نوع خدمت را جهت آسانکردن روابط کاری مشمول قانون کار، شناسایی کرده است.
سامانه جامع روابط کار چه خدمات اینترنتی به متقاضیان ارائه میدهد؟
علاوه بر ثبت دادخواست سایر خدمات اینترنتی سامانه به شرح ذیل است:
- انجام مراحل رسیدگی به صورت اینترنتی و صدور دعوتنامه، ابلاغیه، دادنامه به صورت اینترنتی و الکترونیکی.
- درخواست بیمه بیکاری به صورت الکترونیکی
- تایید صلاحیت شرکتهای خدماتی
- تایید صلاحیت مسئولیت ایمنی
- ثبت درخواستهای بررسی مشاغل سخت و زیان آور
- بررسی و تایید آییننامههای انضباط کار
- بررسی و تایید پیمانهای دستهجمعی
- بررسی و تایید طرحهای طبقهبندی مشاغل
- نحوه ثبت نام در سامانه جامع روابط کار
جهت ثبت نام در این سامانه، متقاضی باید با در دست داشتن مدارک هویتی به کاریابی های مجاز و منتخب که وظیفه ثبت نام افراد را طبق قانون عهدهدار است جهت احراز هویت و نهایتاً ثبت نام مراجعه کند.
چه مدارکی برای ثبت نام در سامانه کار مورد نیاز است؟
- کارگران و اشخاص حقیقی: کارت پایان خدمت و کارت ملی
- اتباع بیگانه: کد فراگیر اتباع
- کارفرمایان (حقیقی): کارت پایان خدمت – کارت ملی – شماره حساب شخص- پروانه و یا هرگونه جواز فعالیت – صنفی گواهی و جواز کسب
- کارفرمایان (حقوقی): کارت ملی مدیر عامل – شماره حساب شرکت – تصویر آخرین روزنامه رسمی که نام مدیرعامل و نشانی دفتر مرکزی در آن قید شده است.
پس از تکمیل این موارد، کارگران و کارفرمایان و سایر اشخاص ذینفع یا نمایندگان آنها با همراه داشتن مدارک فوق باید به کاریابی های مجاز مراجعه کرده و در سامانه جامع روابط کار ثبت نام نمایند.
پس از ثبت نام متقاضی، نام کاربری و رمز عبور از طریق پیامک در اختیار متقاضی قرار خواهد گرفت.
چه مدارکی برای طرح دعوا یا دفاع از آن در مراجع قانونی اداره کار مورد نیاز است؟
در صورتی کارگر قصد شکایت از کارفرمای خود را داشته باشد باید اسناد و مدارک کامل برای اقامه دعوا را همراه داشته باشد زیرا در غیر این صورت حتی در صورت طرح شکایات در مراجع صالح، دادخواست وی با قرار رد مواجه خواهد شد.
اولین و اساسیترین موردی که حتما باید در این خصوص ثابت گردد این است که رابطه بین کارگر و کارفرما محرز شود، زیرا در این صورت است که کارگر قادر خواهد بود از کارفرما برای مطالبات کاری خود درخواستی داشته باشد.
در صورتی که رابطه کارگر و کارفرمایی وجود نداشته باشد، امکان رسیدگی به چنین امری در مراجع صالح اداره کار وجود نخواهد داشت و لازم است که به سایر مراجع صالح رسیدگیکننده مراجعه گردد.
توجه داشته باشید که بر اساس قانون، برای اثبات هر دعوایی از سند، اقرار، شهادت، قسامه و سوگند می توان استفاده کرد هر چند علم و آگاهی کارکنان رسیدگیکننده در مراجع کار نیز در بسیاری از پروندهها بیتاثیر نیست.
طرح و پیگیری دعوا یا دفاع از آن در مسائل مربوط به کارگر و کارفرما چقدر زمان میبرد؟
در صورت اثبات ادعاهای انتصابی در جریان پرونده های اداره کار، می توان عنوان کرد که طرح دعوا در مسایل مربوط به روابط کارگر و کارفرما نیز کمی زمانبر است و با عنایت به مراحل مختلف رسیدگی به این دعاوی از جمله مرحله هیات تشخیص، هیات حل اختلاف و مرحله تجدیدنظر در دیوان عدالت اداری، میتوان گفت که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت به هیچ وجه قابل پیشبینی دقیق نیست و رسیدگی به دلایل کارگران وکارفرمایان، احتمال زمانبر شدن آن را افزایش میدهد.
بنابراین نمیتوان زمان مشخصی را بیان کرد. البته همانگونه که قبلا نیز ذکر شد، پیشگویی زمان در پروندههای حقوقی و کیفری در هر زمینهای، در اغلب مواقع کاملا دقیق نیست ولی مطمئنا کارشناسان و وکلای شاغل در این حوزه قوانین اداره کار، با تجربهای که در پیگیری و انجام پروندههای مختلف در این مقوله کسب نمودهاند، می توانند بهترین و سریع ترین مسیر را برای شما انتخاب نمایند.
برای جلوگیری از رد درخواست خود در مراجع قضایی اداره کار، می توانید قبل از طرح آن، حتما با مشورت گرفتن از یک وکیل کیفری در حوزه فعالیت فوق، مسیر موفقیت پرونده خود را بررسی نمایید.
آیا طرح دعوا در موضوعات روابط کارگران و کارفرمایان نیاز به استفاده از خدمات وکیل دارد؟
هر موضوع حقوقی یا کیفری و همچنین مسائل مربوط به روابط کارگران و کارفرمایان، حتی اگر از دیدگاه برخی افراد موضوعات پیش پا افتادهای باشد، پیچیدگیهای خاص خود را از منظر یک حقوقدان داراست که موضوع دعاوی کارگران و کارفرمایان نیز از آن مستثنی نیست.
طرح دعوا در مسائل مربوط به روابط کارگران و کارفرمایان دارای قوانین و مقررات خاصی است که اشخاص عادی اطلاعات بسیار اندکی در مورد آنها دارند.
مشاوران و وکلای دادگستری افرادی هستند که در این زمینه، دارای بینش، تخصص و آگاهی کاملی بوده و می توانند در رسیدگی به این نوع پروندهها، خصوصا موضوعات اشاره شده، گرهگشای موکل خود باشند.
اگر میخواهید طرح دعوا یا دفاع شما در خصوص موارد یاد شده به نتیجه مطلوبی برسد و حقوق از دست رفتهتان را به دست آورید، به شما توصیه میکنیم که با یک وکیل مجرب در این حوزه حتما مشورت کنید.
پس اگر شما هم قصد دریافت حقوق قانونی خود را دارید و می خواهید با یک وکیل درجه یک مشاوره داشته باشید، می توانید از طریق راه ارتباطی ما در کاریابی ومشاوره شغلی آرسس تدبیرگستران همرنگ با مشاورین و وکلای متخصص در این زمینه ارتباط برقرار نمایید.
نحوه تنظیم دادخواست و پشتیبانی به چه صورت خواهد بود؟
مطمئنا مطرح کردن هر دادخواستی در زمینه روابط کارگران و کارفرمایان، به فراخور خود مستلزم پرداخت هزینههایی خواهد بود.
در پروندهها مختلف دیده شده که خواهان پرونده بعد از پرداخت تمام هزینهها، به دلیل نقص در مدارک یا عدم توجه به محتویات پرونده برای ارائه استدلالهای قوی چه در مقام دفاع و چه در مقام مطالبه حق، دادخواستش با قرار رد مواجه و علاوه بر هدر رفت هزینه، زمان زیادی را نیز صرف فعالیتی بیهوده نموده است.
این مطالب را از دست ندهید
مشوق بیمه ای سهم کارفرما
ایده های جذاب کارآفرینی
کارآفرینی چیست و چطور یک کارآفرین موفق باشیم؟
استخدام شرکت های معتبر در کاریابی و مشاوره شغلی همرنگ
مزایای استفاده از کاریابی برای کارفرمایان و شرکت ها
وکالت در اداره کار
هر آنچه باید درباره بیمه بیکاری بدانید (شرایط و قوانین در...
نکات اساسی در مصاحبه که رعایت آنها به استخدام شما کمک میکند
آزادسازی مدارک دانشگاهی