مزایای استفاده از کاریابی برای کارفرمایان و شرکت ها
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
فهرست مطالب …
به چه کسی بیکار میگویند؟
از نظر قانون بیمه بیکاری، بی کار به شخص بیمهشدهای گفته میشود که بدون میل و اراده خود بی کار شده و اکنون آماده به کار است و میتواند در محیط کار جدید فعالیت خود را آغاز کند. براساس قانون، اگر فرد بیمهشده به علت تغییرات ساختار اقتصادیِ محل کار و بنا به تشخیص وزارتخانه مربوطه و تائید شورای عالی کار، شغل خود را از دست دهد، «بیکار موقت» شناخته میشود و مشمول قانون بیمه بیکاری است. ارادی یا غیرارادی بودن بیکاریِ فرد، به تشخیص کمیتهای متشکل از نمایندگانِ سازمان تأمین اجتماعی و اداره کار و امور اجتماعی محل اشتغال بیمهشده بستگی دارد.
برای اعلام بیکاری چقدر فرصت است؟
برای دریافت مقرری بیمه بیکاری باید حداکثر تا ۳۰ روز از تاریخ بیکار شدنتان دست به کار شوید و موضوع را به واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوطه اطلاع دهید و آمادگی خود را برای اشتغال مجدد اعلام کنید. اگر بیشتر از یک ماه از بیکاری شما گذشته باشد، باید با شرح دلایل قانعکننده و نامه کارفرما به شعبه تامین اجتماعی که کُد کارگاه کارفرما در آنجا قرار دارد، مراجعه کنید. قابل توجه است که مبلغ بیمه بیکاری اشخاص واجد شرایط از روز اولِ شروعِ بیکاری آنان محاسبه و پرداخت میشود.
شرایط دریافت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۱ چگونه است؟
اگر شرایط زیر را داشته باشید، بیمه بیکاری به شما تعلق میگیرد:
-
مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی باشید
-
مستمریبگیر، بازنشسته یا از کارافتاده نباشید
-
تبعه کشورهای دیگر نباشید
-
پیش از بی کاری، حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشید
-
کارفرما، دارای شغل آزاد یا بیمهشده اختیاری نباشید
-
به صورت غیر ارادی از کار اخراج شده باشید
-
یک سال قرارداد با پرداخت حق بیمه داشته باشید
-
بیکاری خود را تا ۳۰ روز پس از اخراج به اداره کار اعلام نمایید (البته در موارد خاص، بیش از ۳۰ روز نیز امکانپذیر است).
نکته: افراد بیمه شدهای که به دلیل بروز حوادث غیرمترقبه مانند جنگ، زلزله، آتشسوزی و سیل کار خود را از دست میدهند، برای دریافت بیمه بیکاری نیازی به داشتن سابقه پرداخت حق بیمه برای مدت زمان مشخص را ندارند. این افراد حتی اگر در اولین روز کاری خود نیز بر اثر چنین حوادثی بی کار شوند، در صورت داشتن سایر شرایط، واجد شرایط بیمه بیکاری خواهند بود.
نکته: در صورتی که کارگران فصلی قبل از یک سال کاری از کار اخراج شوند و از کار بی کار شدن آنها غیر ارادی باشد، مشمول دریافت بیمه بیکاری خواهند بود.
نکته: اگر سربازی پس از ۲ ماه از طی دوران سربازی به محل کار خود بازگردد اما کارفرما او را استخدام نکند، میتواند از بیمه بیکاری استفاده کند. البته باید شرایط او اثبات شود.
مدت زمان پرداخت
مدت زمان دریافت مقرری بیمه بیکاری به سابقه پرداخت حق بیمه توسط شما در زمان اشتغال بستگی دارد. با این حال مدت زمان دریافت بیمه بیکاری، از ۳۶ ماه برای افراد مجرد و ۵۰ ماه برای بیمهشدههای متأهل و متکفل بیشتر نیست.
در جدول بیمه بیکاری زیر میتوانید جزئیات بیشتری از مدت زمان پرداخت آن پیدا کنید:
جدول بیمه بیکاری |
||
سابقه پرداخت بیمه |
مدت زمان دریافت مقرری برای متاهلین |
مدت زمان دریافت مقرری برای مجردها |
۶ تا ۲۴ ماه |
۱۲ ماه |
۶ ماه |
۲۵ تا ۱۲۰ ماه |
۱۸ ماه |
۱۲ ماه |
۱۲۱ تا ۱۸۰ ماه |
۲۶ ماه |
۱۸ ماه |
۱۸۱ تا ۲۴۰ ماه |
۳۶ ماه |
۲۶ ماه |
از ۱۴۱ ماه به بالا |
۵۰ ماه |
۳۶ ماه |
مدارک مورد نیاز برای بیمه بیکاری چه هستند؟
*احراز هویت در سامانه اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی
*آخرین قرارداد کاری
*نامه عدم نیاز از سوی کارفرما
*آخرین مدرک تحصیلی
*کارت پایان خدمت برای آقایان
*شماره شبا بانک رفاه
این مطالب را از دست ندهید
همه چیز درباره قرارداد کار
ایده های جذاب کارآفرینی
کارآفرینی چیست و چطور یک کارآفرین موفق باشیم؟
حقوق وزارت کار 1401
مشوق بیمه ای سهم کارفرما
هر آنچه باید درباره بیمه بیکاری بدانید (شرایط و قوانین در...
نکات اساسی در مصاحبه که رعایت آنها به استخدام شما کمک میکند
وکالت در اداره کار
همه چیز درباره دادخواست در اداره کار
خدمات شرکت مشاوره ای آرسس تدبیرگستران همرنگ
ایده های جذاب کارآفرینی
کارآفرینی چیست و چطور یک کارآفرین موفق باشیم؟
حقوق وزارت کار 1401
مشوق بیمه ای سهم کارفرما
هر آنچه باید درباره بیمه بیکاری بدانید (شرایط و قوانین در...
نکات اساسی در مصاحبه که رعایت آنها به استخدام شما کمک میکند
وکالت در اداره کار
همه چیز درباره دادخواست در اداره کار
خدمات شرکت مشاوره ای آرسس تدبیرگستران همرنگ